Vi har fortsatt våra veckor där vi lärt oss om och gjort aktiviteter som handlat om havet! Om du vill läsa mer om detta så finns del 1 här.

Den första aktiviteten vi gjorde för veckan var ett fruset hav!

Vi började med att fylla en ugnsform med raklödder! Sedan droppade vi i blå hushållsfärg och blandade runt så det såg ut som havet.

Sedan fick pojkarna stoppa ner sina små havsdjur innan vi stoppade in formen i frysen över natten.

Nästa morgon såg det ut såhär! Dags att rädda havsdjuren från ishavet!

Det frusna löddret fick en slags glass-liknande konsistens, och medan de räddade djuren och lekte med ”ishavet” så fick de tvätta bort allt med vattnet i sin lilla barnpool.

Jag hade också hittat en massa roliga worksheets med havstema på Pinterest som jag hade skrivit ut åt Zion. Bara att söka på ”ocean worksheets” eller liknande så finns det obegränsat med material!

Han ääälskar ju den här typen av aktiviteter och vägrade sluta eller ta en paus förrän alla arbetsbladen var färdiga.

Nästa aktivitet var ett roligt flyta/sjunka-experiment! Jag började med att samla ihop 10 olika saker. Dessa saker skulle pojkarna få gissa om de flyter eller sjunker, och sedan skulle vi testa hur många rätt de fick!

För att kunna gissa först så skissade jag snabbt ner alla saker på ett papper och ritade in dem i en spalt där pojkarna skulle få gissa om de flyter eller sjunker. Detta gjorde jag jättesnabbt, och spenderade mindre än 5 minuter på papperet.

De tog det så seriöst och de tyckte det var så otroligt spännande!

När pojkarna hade gissat färdigt så tog vi sakerna till barnpoolen i trädgården och en och en så läste vi vad de hade gissat på, och sedan slängde vi i saken för att se. Pojkarna tyckte det var såå spännande!

7 av 10 rätt fick dem! Denna aktivitet var verkligen en succé, och de ville göra om den på en gång med nya saker, haha!

För att avsluta våra Ocean Weeks så vill jag också tipsa om att använda sig av biblioteket! Jag hade gått in på datorn i förväg och reserverat en hel hög böcker med ”hav” ”vatten” ”fiskar” och ”snäckor” i titeln! Sedan var det bara att komma och hämta ut en hel hög när alla hade kommit in. Det faktum att jag inte bläddrat igenom dem innan gör ju att några av böckerna var riktade till en äldre målgrupp, men vi fick ändå hem några guldkorn och de övriga tyckte vi om att sitta och bläddra i och prata om bilderna.

Att använda sig av biblioteket är något jag verkligen maxat sedan jag fick barn. Här i Uppsala kan man reservera böcker så att man kan hämta ut dem på sitt närmaste bibliotek, man kan lämna tillbaka böckerna i vilket bibliotek som helst, och man kan låna om böckerna om och om igen utan att lämna tillbaka dem (så länge ingen annan reserverar dem). Jag har barnböcker här hemma som vi nästan haft hemma i ett halvår. Och senast jag kollade hade vi 60 biblioteksböcker hemma, haha! Helt sjukt. Men så galet praktiskt att inte behöva köpa nya barnböcker hela tiden.

 

Och det var avslutningen av våra Ocean Weeks för den här gången! Jag tänker definitivt göra fler temaveckor till barnen framöver – det var så roligt både för dem och för mig!