En modern hemmafru

Chiapudding med chokladsmak

Idag åt vi chiapudding med choklad till frukost, och jag tänkte dela med mig om mitt allra bästa recept!

Det är så skönt med chiapudding – man förbereder den dagen innan, och på morgonen kan man bara toppa den med allt som gör en glad! Dessutom är det en frukost sprängfylld med nyttigheter – chia är full av omega 3, protein, magnesium, kalcium och zink. Dessutom hjälper de till med matsmältning, uthållig energi och att stärka hud, hår och naglar. Vad mer kan man begära av ett litet superfrö liksom?

Det som vissa kanske inte är stormförtjusta i när det gäller chiapudding, är ofta konsistensen. Lite läbbig kan den ju bli ibland, men i mitt recept är den hemliga ingrediensen en banan! Med en mosad banan i chiapuddingen blir konsistensen tjockare och mer lik faktisk pudding! Ett superknep!

För en portion behövs:

– En mogen banan

– 1 dl mjölk (ko eller växtbaserad)

– 1,5 msk chiafrön

– 2 tsk kakao

Mosa bananen och blanda med resten av ingredienserna! Då jag gjorde dubbel sats till både mig och min man, så blandade jag i en större skål, men om du gör en portion kan du absolut blanda ihop puddingen i serveringsskålen (eller en liten burk! Då är det enkelt och smidigt med att skruva på ett lock under natten).

På med plastfolie eller lock, och in i kylskåpet över natten!

Nästa morgon kan du bara blanda om i puddingen, och om du inte blandat puddingen i serveringsskålen så kan du nu hälla upp den! På med topping!

Jag toppade våran pudding med granola (vi har Pauluns Granola med Kakao och Hallon), kokosflingor, frysta hallon och hemmagjorda sockerfria chokladbitar.

En perfekt start på en skön söndag! (Och garanterat att hjälpa oss bli friskare) Hoppas ni alla har haft en riktigt skön helg!

 

Facebooktwittergoogle_pluspinteresttumblrmail

4 kommentarer

  1. Det tänker jag verkligen prova! Tack!!

  2. Vill så gärna veta recept på de hemmagjorda chokladbitarna :)

Lämna ett svar till Julia Angelback Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.