En modern hemmafru

Smoothiefamiljen

Mitt tveklöst mest populära inlägg på den här bloggen är detta inlägg om hemmagjorda klämmisar. Jag skrev det för två år sedan, men det fortsätter hamna folk på det inlägget i mängder! SÅ kul!

Det konstiga för mig är att det inlägget skrevs precis innan våran familj blev den ”smoothiefamiljen” vi är nu. Smoothies och klämmisar var så nytt och spännande för ett par år sedan – nu är det bara en vanlig del av våra liv, och har varit det väldigt länge! I t.ex. detta inlägg kan du läsa mer om hur vi brukar göra våra smoothies!

Jag kan inte säga nog bra saker om dessa återanvändningsbara klämmispåsar. Om du vill läsa mer om dem kan du hitta all info på originalinlägget, men vi använder fortfarande klämmispåsarna som vi köpte för 2 år sedan, and they’re still going strong! En av pojkarna har druckit ur dem i över två år, och nu har även lillebror blivit helt galen i dem! Vi har på senaste tiden lutat mot att köpa ett till paket, inte för att påsarna blir dåliga, utan för att man tappat bort några under årens gång, och nu har vi dessutom två pojkar som dricker ur dem! Ett extra tips också, som ni ser på bilden, är att vi har bytt ut de pyttesmå originalkorkarna mot de mycket större korkarna som sitter på klämmisarna i mataffären! Jag är osäker på om alla passar, men vi hade köpt ett helt lager med Ellas Kitchen-klämmisar inför en utomlandsresa vi skulle göra med pojkarna, och sparade korkarna för att använda på klämmisarna vi hade hemma! Fungerade galant!

Min man har druckit en stor smoothie på vägen till jobbet, som sin frukost i typ ett och ett halvt år. Han älskar det och tröttnar aldrig. De gångerna det blir lite över när han har fyllt sin termos, så fyller han en eller två klämpåsar med resten av smoothien. Han frukost består mest av en blandning av frukt och bär, ibland boostat med något hälsosamt pulver och chiafrön!

Men ibland gör jag specifika satser till pojkarna, för att fylla på lagret. Ah, ja. Lagret. Vi har en hylla i vår frys där alla dessa klämmisar förvaras, och storebror är väl medveten om var de finns. De har funnits där i nästan hela hans liv, trots allt. När han är sugen så går han och öppnar frysen, drar ut lådan och väljer en färg på sin smoothie. Då micrar vi den bara en liten stund tills den är redo att drickas :) När han var yngre och slutade med välling så blev klämmisarna nästan hans ”avvänjningsplåster” på morgonen, haha. Han gick och drog ut en ur frysen och fick sedan ligga mellan oss i mörkret och dricka sin smoothie innan det var dags för den riktiga frukosten.

När jag gör klämmisar specifikt för pojkarna, så gillar jag att alltid använda banan och bär, men också gömma i lite mer grejer! Havregryn eller jordnötssmör är bra för att göra den extra mättande! Och turkisk yoghurt och vispgrädde är perfekt om ens barn (som min äldsta) inte har någon naturlig dragning till mat som tjockar upp dem, och behöver lite hjälp på traven! Sedan kan jag också mixa ner lite spirulinapulver, gurka, eller spenat (dock inte till barn under 1 år), för att få i dem lite extra grönt! Supersmidigt ju!

Ja, smoothies är verkligen en vardag här hemma, och vi älskar det. Det funkar jämt – som mellis, frukost, lätt lunch, gottesnacks (speciellt när den smakar ljuvlig choklad!), eller som nödmat när man behöver få i sig något snabbt on the go eller när barnen är sjuka och inte har aptit. Eller varför inte göra det till en supergod och sockerfri mint-chocolate-chip-nicecream när man vill stanna hemma på nyår och titta på serier i soffan? ;)

Sommar som vinter så hittar ni alltid smoothies hemma hos familjen Angelback!

 

Facebooktwittergoogle_pluspinteresttumblrmail

8 kommentarer

  1. Vad använder du för mixer/blender? Jag är på jakt efter en ny :)

  2. Hejsan, har en liten fråga om klämmisarna, hur mycket yoghurt använder du ungefär när du gör en sats?
    Och kokar du äpplen/päron innan du mixar?

    Trillade in här när jag googlade efter klämmis recept 🙈 tack för massa tips :)

    • Åh glömde ställa en fråga till haha!
      Jag testade göra en klämmis på fryst mango en gång.. och testat med bär också, men mina blev jätte rinniga.. något tips? :)

      • Det beror på vad du hade i… bara fryst mango? För att tjocka upp så rekommenderar jag turkisk/grekisk yoghurt, bananer (toppenbra frysta!), avocado, och att ha i mycket frysta saker generellt. Om du använder de små klämmispåsarna som jag länkat till så är ett bra tips när man har fryst in dem, att inte tina dem helt och hållet, utan låt dem fortfarande vara kalla och tjocka! Stort lycka till! :)

    • Hej! Oj, det är så olika! Det är det bästa med smoothies, man kan testa sig fram :) jag använder bara lite (om något alls!), men jag vet folk som gör LCHF-smoothies som bara består av massa yoghurt och frysta bär, så testa vad du tycker om! Äpplen och päron brukar jag ha i råa, men använder inte så mycket äpplen på samma gång då det kan bli lite grynigt. Att koka går självklart bra innan, men då blir det rinnigare! Tack för din kommentar :)

  3. Men, här lockar du med en ”supergod och sockerfri mint-chocolate-chip-nicecream” men jag ser ingen länk till recept – blev ju supersugen ju :)

    • Åh! Mixa frysta bananer med pepparmintsarom! Vi slängde i jättelite spirulina också för färgen, men helt valfritt :) Chocolate chipsen gör man i förväg – googla Paleo Chocolate Chunks så hittar du receptet vi använder! Gillar alltid att ha ett litet lager av dem i frysen :) Lycka till!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.